آخرین اخبار
کد مطلب: 80560
رايزني هيأت اسرائيلي با شرمن و برنز در واشنگتن در آستانه مذاکرات هسته‌اي
تاریخ انتشار : 1393/06/12
نمایش : 1832
روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» گزارش داد هيأتي عالي‌رتبه به رياست وزير اطلاعات رژيم‌ صهيونيستي هفته آينده براي رايزني با نمايندگان آمريکا در مذاکرات هسته‌اي، راهي واشنگتن مي‌شود.
به گزارش سلام لردگان، روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» روز سه‌شنبه گزارش داد که هيئت عالي‌رتبه اسرائيلي هفته آينده براي ديدار با مقامات آمريکايي و رايزني در مورد مذاکرات هسته‌اي با ايران، به واشنگتن سفر مي‌کند.

بنا بر اين گزارش، هيئت اسرائيلي را «يوال اشتاينيتز» وزير اطلاعات و امور راهبردي رژيم‌صهيونيستي که شخصا مسئوليت پرونده هسته‌اي ايران در کابينه اسرائيل را بر عهده دارد، رهبري مي‌کند.

اشتاينيتز و «يوسي کوهن» مشاور امنيتي نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي در اين سفر، با «ويليام برنز» و «وندي شرمن» نمايندگان ارشد آمريکا در مذاکرات هسته‌اي، ديدار مي‌کنند.

به نوشته «هاآرتص»، مذاکراتي که روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه برگزار مي‌شود، بخشي از رايزني‌هاي سالانه ميان اسرائيل و آمريکا است و پيش‌بيني مي‌شود اين دور از مذاکرات طرفين بسيار فشرده باشد.

بنا بر اين گزارش، بخشي از اين نشست به تبادل ارزيابي‌هاي اطلاعاتي طرفين از روند پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران و همچنين اينکه ايران تا چه حد ممکن از در مذاکرات از خود انعطاف‌پذيري نشان دهد، اختصاص مي‌يابد.

دور تازه مذاکرات هسته‌‌اي ايران و گروه موسوم به 1+5، متشکل از آمريکا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان، قرار است در نيويورک و پيش از آغاز نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شود. «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران براي هماهنگي در مورد اين مذاکرات، راهي بروکسل شده و روز دوشنبه نيز ديداري با «کاترين اشتون» هماهنگ‌کننده 1+5، داشت.

يک مقام ارشد اسرائيلي به هاآرتص گفته است که تل‌آويو نگران است که برخي از اعضاي 1+5 با هدف پايان دادن به بن‌بست در مذاکرات هسته‌اي، «طرح‌هاي مبتکرانه‌اي» ارائه کنند، که امتيازات گسترده‌اي به ايران داده و به تهران اجازه دهد که ظرفيت غني‌سازي قابل‌توجهي را حفظ کند. وي که خواسته نامش فاش نشود، گفته است: «قدرت‌هاي جهاني تا الان موضع قاطعي داشته‌اند، اما ممکن است که اين موضع در تلاش براي جلوگيري از شکست مذاکرات، تغيير کند.»

«جرمي ايساخاروف» رئيس دايره امور راهبردي وزارت خارجه اسرائيل و مقامات ارشد کميسيون انرژي اتمي، موساد، وزارت جنگ و دايره اطلاعات نظامي رژيم‌صهيونيستي از ديگر حاضران در مذاکرات هفته آينده تل‌آويو-واشنگتن خواهند بود.

مقامات آمريکايي پيش و پس از هر دور از مذاکرات هسته‌اي، ديدارهايي با هيئت‌هايي اسرائيلي داشته و آن‌ها را در جريان روند مذاکرات قرار مي‌دهند. عموما شرمن بعد از هر دور از مذاکرات، راهي فلسطين اشغالي مي‌شود.

اشتاينيتز در مصاحبه‌اي که روز يکشنبه منتشر شد، در مورد نقش تل‌آويو در مذاکرات هسته‌اي گفته بود: «ما يک ابرقدرت جهاني نيستيم... ما موفق شديم که در مذاکرات با ايران، نفوذ و جايگاه اساسي براي خود فراهم کنيم. ما در آنجا هستيم و نيستيم.»

در بخش ديگري از مصاحبه وي آمده بود: «در ارتباط با ايران دو موضوع (نيروگاه اراک و بي‌اثرسازي اورانيوم 20درصد)، ما اثري مستقيم بر توافق موقت داشتيم. از آن به بعد، ما درگير رايزني بوده‌‌ايم. مسئوليت اين کار به من سپرده شده و در اين زمينه همراه با همه ديگر نهادهاي دخيل در اين مسئله، از جمله کميسيون انرژي اتمي اسرائيل، شوراي امنيت ملي و ديگران در سطح وزارتي و پايين‌تر با سرويس‌هاي اطلاعاتي پنج ابرقدرت، رايزني مي‌کنيم. حتي يک هفته هم بدون برگزاري ملاقات‌ها يا مذاکرات فشرده، سپري نمي‌شود.»
منبع. فارس

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس